Bekkeninstabiliteit

Bekkenklachten kunnen zich uiten in het gebied van de lage rug, het stuitje, de liezen, het schaambeen en/of aan de zijkant van de bovenbenen. Bekkenklachten ontstaan als er in de bekkengewrichten te veel beweging plaats vindt.

Het bekken bestaat uit 3 botstukken: rechter en linker bekkenhelft en het heiligbeen. Het heiligbeen vormt met de beide bekkenhelften twee gewrichten ter hoogte van de kuiltjes in de onderrug. Deze bekkengewrichten (SI-gewrichten) en het schaambeen worden stevig op elkaar gehouden door sterke banden en spieren. Tijdens de zwangerschap worden spieren en banden in het lichaam soepeler, waardoor meer beweeglijkheid in de bekkengewrichten mogelijk is. Dit verklaart dat de pijn vooral optreedt bij het opstarten van een beweging en bij asymmetrische en/of langdurige belasting. Soms kan het lichaam als gevolg van deze beweeglijkheid reageren door de gewrichten juist te blokkeren. Dit heet een functionele SI-blokkade.

Bekkenpijn kan heel goed gecontroleerd worden door de symmetrie in het bekken te verbeteren, de spieren rond het bekken bewuster te gebruiken, goed op de eigen houding te letten en door een goede balans tussen in- en ontspanning te vinden. Na de bevalling is het belangrijk om de kracht, coördinatie en stabiliteit rond het bekken weer goed op te bouwen.

Behandeling van bekkenklachten bestaat uit:

  • Houdingscorrecties en adviezen voor dagelijkse bezigheden
  • Streven naar pijnvermindering
  • Bevorderen van de stabiliteit
  • Bevorderen van de juiste spierspanning rondom het bekken
  • Bewustwording van de bekkenbodem
  • Werken aan evenwicht tussen de belasting en de belastbaarheid
  • Aandacht voor ademhaling en ontspanning
  • Verminderen van mogelijke angst voor het bewegen en voor de bevalling
  • Tips en adviezen voor de periode voor, tijdens en na de bevalling
  • Zo nodig adviseren van hulpmiddelen

Behandeling na de bevalling:

  • Adviseren van voldoende rust in relatie tot inspanning
  • Houdingscorrecties en adviezen bij de verzorging van de baby
  • Opbouwen van de kracht en co√∂rdinatie van de spieren rondom het bekken
  • Bekkenbodemtraining
  • Opbouwen van de algehele conditie en de belastbaarheid
  • Begeleiding in het opbouwen van activiteiten